Kiemelt cikkeink
Egy kiváló írás jelent meg az Új Köznevelés legutóbbi számában "Lehoznám neked a Holdat" címmel (pl. milyen óvodát válasszunk egy SNI gyermek számára?).
Az óvodában is szokás a farsang ünneplése. A népi hagyományokra építve tartjuk ezt a jeles napot is. A gyermekcsoportok külön is, és egymást meglátogatva is, a jelmezeket bemutatva mulathatnak.
|
Advent az óvodában
|
„Aki valóban tud várni, abban megszületik az a mélységes türelem, amely szépségében és jelentésében semmivel se kevesebb annál, amire vár."
2023-12-16 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
Innovatív néptáncfoglalkozás óvodásoknak
|
A márciusi Új Köznevelésben van egy jó írás arról, hogy az óvodában hogy lehet innovatívan néptáncfoglalkozásokat tartani.
2023-04-11 |
|
Írta: dr. Klész Tibor |
|
Rovat: módszertár |
Polgár Judit Módszer – Sakkjátszótér program az óvodában
|
Komplex képességfejlesztés az óvodában, egy sikeres módszer a gyakorlatban. Az alábbiakban bemutatkozik a Sakkjátszótér program.
2021-11-04 |
|
Írta: Fenyő Enikő |
|
Rovat: módszertár |
Az autizmus világnapja ürügyén
|
Autizmusspektrum-zavarral az óvodában. Az autizmus világnapja ürügyén szakmai szempontból is megvizsgáljuk az óvodai integrációt.
2021-04-15 |
|
Írta: dr. Bakonyi Anna |
|
Rovat: módszertár |
Távnevelési feladatok óvodapedagógusok részére
|
Sokáig bizonytalan volt, hogy milyen módon valósulhat meg a távnevelés az óvodák bezárása idejére. Szerzőnk az alábbi cikkben saját ötleteit osztja meg az Olvasóval.
2020-04-08 |
|
Írta: Villányi Györgyné |
|
Rovat: módszertár |
Az óvodák feladatai, lehetőségei a koronavírus-járvány idején
|
Milyen lehetőségei vannak az óvodavezetőnek a távmunka kialakítására? Melyek a hasznos teendők járványügyi veszélyhelyzetben? Hogyan segíthetik az óvodapedagógusok az otthonmaradt gyermekek nevelésében a szülőket? Számos, égetően fontos kérdés, amelyek megválaszolására eddig igen csekély központi útmutatás létezik. Óvodavezető szakértőnk tanácsait olvashatják.
2020-03-25 |
|
Írta: Nagyné Szabó Etelka |
|
Rovat: módszertár |
Tematikus terv március 15-ére
|
Az 1848. március 15-i forradalom megünneplése az óvodában sohasem egyszerű. Figyelnünk kell rá, hogy a gyerekeket érdeklő, életkorukhoz igazodó formában történjék az ünnepség, ugyanakkor ne legyen közhelyszerű, de ébressze fel bennük a tiszteletet a nemzeti ünnep iránt. Az alábbi cikkünkben egy lehetséges projekt tervét mutatjuk be.
2020-03-03 |
|
Írta: Almási Zsuzsanna |
|
Rovat: módszertár |
„Élet által életre nevelni” – Celestin Freinetről és a pedagógiáról
|
Legújabb cikksorozatunkban gyakorló óvodapedagógus szerzőnkkel a pedagógiai módszereket vesszük górcső alá. Elsőként a Freinet-pedagógiát.
2020-02-06 |
|
Írta: Karczewicz Ágnes |
|
Rovat: módszertár |
Mit ér az ünnep?
|
A karácsonyi ráhangolódás eszközei lehetnek a kézműves-foglalkozások óvodáskorú gyerekekkel. Az alábbiakban óvodapedagógus szerzőnk saját gyakorlatából oszt meg Önökkel lehetőségeket az ünnepi várakozás széppé varázslásához.
2019-12-11 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
XXI. századi gyerek – XX. századi pedagógus
|
A fenti elgondolkodtató vagy akár provokálónak is mondható címmel rendezett egész napos pedagógiai-pszichológiai konferenciát 2017. november 6-án a Menedzser Praxis Szakkiadó. A Lurdy-ház konferenciatermében rendezett esemény és a hozzákapcsolt disputa az említett tényre igyekezett reflektálni, annak ellentmondásait feloldani távlati megoldásokat keresve.
2019-09-10 |
|
Írta: Unger Zsolt |
|
Rovat: módszertár |
Nyári időszak az óvodában
|
Az iskolai nyári szünettel együtt az óvodában is elkezdődik a nyári élet. Ez az időszak leginkább az udvaron, a szabad levegőn történik. A napirend is igazodik ehhez, amely azt segíti elő, hogy a gyerekek minél több időt legyenek az udvaron, rengeteg mozgással, nap- és vízfürdővel és rengeteg olyan játéklehetőséggel, amelyekre a nyár a legmegfelelőbb.
2019-08-01 |
|
Írta: Juhászné Almási Zsuzsa |
|
Rovat: módszertár |
Mit tudunk a karácsonyról? - Elméleti tézisek, hagyományok
|
Az ünnepelni tudás készségét ismernie kéne minden felnőttnek. Mikor kezdődik ennek kialakítása?
2018-11-26 |
|
Írta: Villányi Györgyné |
|
Rovat: módszertár |
A huszonegyedik századi óvoda
|
Az alábbi cikkben a szerző összegző jelleggel véleményét fogalmazza meg egy elképzelt, ideális óvodáról, amely a múlt tapasztalataiból táplálkozik, és a jelen kihívásaival küzd meg, felvázolva egy lehetséges jövő képét.
2018-09-05 |
|
Írta: Dr. Bakonyi Anna |
|
Rovat: módszertár |
Nyári élet az óvodákban
|
Az óvodai élet nyáron egészen más tervek és tartalmak szerint szerveződik, mint az év közbeni játéktartalmak, szervezetett tevékenységek. Minden óvoda a helyi igények és lehetőségek, valamint szükségletek alapján nyári napirend szerint szervezi meg a gyermekek életvitelét. Az alábbi összeállításban a nyári élettel foglalkozó írásokból szemezgettem az igazán figyelemre méltó megállapításokból és ajánlásokból.
2018-06-26 |
|
Írta: Villányi Györgyné |
|
Rovat: módszertár |
Tavaszvárás - húsvétprojekt
|
Az idő odakint még javában télies, de a naptár szerint közeleg a húsvét. Ilyen körülmények között még nagyobb a szükség arra, hogy lélekben készüljünk a húsvétra. Az alábbi projekttervvel kívánunk segíteni a pedagógusoknak.
2018-03-19 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
Projekt a víz világnapjára
|
Március 22-e a víz világnapja. A víz lételemünk, testünk legnagyobb részének alkotója, ugyanakkor a hétköznapok során mégsem figyelünk rá eleget. A projekt kapcsán tanulhatunk a vízről, és óvhatjuk forrásainkat.
2018-03-19 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
Karácsonyi hangoló-gingalló
|
A karácsony eredetileg a szeretet és a szelídség ünnepe, de ez az értelme sajnos mindinkább elhomályosul. Előtérbe kerül a kereskedelem, a fogyasztás ünnepévé silányul, pótkarácsonnyá minősül a karácsony, amit pótcselekvések előznek meg az előkészületek, az adventi várakozás helyett. Bár igaz, hogy még a Háromkirályok is, akik József Attila versében tűnnek fel, ajándékokat is hoztak. De nem a gesztus, hanem az ajándék tartalma volt a lényeg…
2017-12-20 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
A párhuzamos napirend szervezése mint a differenciálás feltétele
|
Az ördög a részletekben rejlik. A mindennapokban a nevelés nem a nagy elvekből áll össze, hanem a hétköznapi tennivalók sokaságából. Élményszerző kirándulásokat, látogatásokat szervezünk, játékokat veszünk és készítünk, tanulási tervek alapján foglalkozunk a gyerekekkel. Konkrét tevékenységek keretében, illetve azok rendszerében valósul meg a nevelőmunka.
2017-12-12 |
|
Írta: Dr. Bakonyi Anna |
|
Rovat: módszertár |
Felkészülés a minősítési eljárásra és a portfóliófeltöltésre 2017-ben
|
A pedagógusok minősítési eljárása immár negyedik éve szerves részét képezi az iskolák és óvodák, valamint egyéb köznevelési intézmények mindennapjainak. Mára a pedagógusok döntő többsége is megbarátkozott a minősítési eljárás rendszerével.
2017-10-19 |
|
Írta: Petróczi Gábor |
|
Rovat: módszertár |
Július 20-a: a Hold napja
|
A jeles napok kiváló lehetőséget biztosítanak az óvodapedagógusoknak projekttervek kialakítására. Az alábbiakban néhány kreatív ötlettel kedveskedünk olvasóinknak.
2017-07-14 |
|
Írta: Karczewicz Ágnes |
|
Rovat: módszertár |
Pályakezdő kolléga mentorálása
|
„Minden jó mentor jó tanár, de nem minden jó tanár jó mentor!”
2017-06-20 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
Anyák napja az óvodában
|
Évek óta arra törekszünk, hogy ennek az ünnepnek ne egy köszöntő műsor legyen a középpontjában, hanem az együtt játszás, a közös élmény, amelynek során a család minden tagja jól érezheti magát.
2017-04-25 |
|
Írta: Karczewicz Ágnes |
|
Rovat: módszertár |
Mozgásos játék mondókával
|
Óvodáskorban minden készség fejlesztése a mozgás révén valósítható meg a leghatékonyabban. Minden napra öt mozgásos játék óvodásoknak című módszertani kiadványunk a nevelési év valamennyi napját lefedi öt fejlesztőjátékkal és tevékenységgel. Az alábbiakban egy ízelítő példát olvashat.
2017-02-15 |
|
Írta: Vass Anita - Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
Február a Cinege-csoportban
|
Még éppen, hogy kipihentük a karácsony izgalmait, és már itt is van a nyakunkon a következő lázas készülődéssel teli időszak: a farsang!
2017-02-01 |
|
Írta: Karczewicz Ágnes |
|
Rovat: módszertár |
A huszonegyedik század pedagógiájának kihívásai
|
Már a Z, illetve az alfa gyerekek járnak. Ők már az Y generáció gyermekei, akik számára a digitális kultúra alapélmény, „benne van a vérükben”. A hálózatos tanulás (sajátos csoport, illetve csoportmunka, a párhuzamosan sokféle információ befogadása, az azonnali tudás megszerzése, a visszacsatolás objektív volta mind ennek az „új” generációnak a jellemzője. Ebben a korban, tehát három- és tízéves kor között (persze változó célokkal és lehetőségekkel) nem a számítógép (tablet, telefon) kezelésének megtanítás
2016-11-04 |
|
Írta: Dr. Bakonyi Anna |
|
Rovat: módszertár |
Érzelmi és erkölcsi nevelés az óvodában
|
A köznevelési rendszer egyik kiemelkedő eleme az értékek, normák hangsúlyozása, az erkölcsi nevelés erősítése. Az óvodáskori erkölcsi nevelés sajátos, mivel a kisgyermekkor másféle attitűdöt és megoldásokat implikál, mint a későbbi életkorban megvalósítható direktebb formák.
2016-03-29 |
|
Írta: Dr. Bakonyi Anna |
|
Rovat: módszertár |
Kellemes húsvéti ünnepeket kívánunk!
|
Minden kedves olvasónknak áldott, békés húsvéti ünnepeket kívánunk!
A Menedzser Praxis Kiadó Szerkesztősége
2016-03-25 |
|
Írta: oviadmin.hu |
|
Rovat: módszertár |
Érzelmi és erkölcsi nevelés napról napra az óvodában
|
Az érzelmi és erkölcsi nevelés, mint minden óvodához kapcsolódó fogalom, elválaszthatatlan a többitől, hiszen − mint ahogy a gyermeki személyiség fejlődése − ez is, komplex, egymástól szétválaszthatatlan, sőt sokszor észrevehetetlen folyamatok, események eredménye.
2016-02-09 |
|
Írta: Karczewicz Ágnes |
|
Rovat: módszertár |
A Befogadási terv egy lehetséges változata 2015. szeptember
|
A nevelési év talán egyik legfontosabb időszakában vagyunk, amikor is a beszoktatással kapcsolatos feladatainkhoz kínálunk segítséget.
2015-09-08 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
Évzáró kerti mulatság az óvodában
|
Ahhoz, hogy a gyermek képes legyen az évzáró ünnepség tevékeny részesévé válni, olyan megoldást kell keresnünk, amely kielégíti a felnőtt társadalom igényét, tehát szórakoztató lesz számukra, ám óvodásainkat sem gyötörjük a gyakorlással.
2015-06-11 |
|
Írta: Lukács Lászlóné |
|
Rovat: módszertár |
Mit vizsgál a kormányhivatal az óvoda ellenőrzésénél?
|
A Kormány a fővárosi és megyei kormányhivatal útján biztosítja a helyi önkormányzatok törvényességi felügyeletét (Magyarország Alaptörvénye 34. cikk (4) bekezdés). Ennek keretében vizsgálja a közneveléssel kapcsolatos döntéseit fenntartói, működtetési tevékenységét.
2014-08-14 |
|
Írta: Villányi Györgyné |
|
Rovat: módszertár |
Az ellenőrzés helye és szerepe óvodai vonatkozásokban
|
A visszacsatolás, a sikerélmény életünk egyik legfontosabb motorja. Erre szükség van minden életkorban, minden tevékenység kísérő jelenségeként egész életen át. Ebben minden életkorban igen sok tapasztalatot gyűjtünk.
2014-07-14 |
|
Írta: Villányi Györgyné |
|
Rovat: módszertár |
A gyermekrajz fejlődése
|
„A gyermek nem rajzolja, amit tud,
hanem sokkal inkább azt, amit érez.”
(Florence L. Goodenough)
2014-06-03 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |
Foglalkozástervek az OviAdmin oldalon
|
Tematikus foglalkozásterveket és módszereket közlünk folytatásokban "Módszertár" című rovatunkban elismert szerzőink tollából. A cikkek teljes egészében elolvashatók az Óvodai vezetési és nevelési módszertani tanácsadó című folyóiratban.
2014-05-27 |
|
Írta: Vass Katalin |
|
Rovat: módszertár |