Március 22-e a víz világnapja. A víz lételemünk, testünk legnagyobb részének alkotója, ugyanakkor a hétköznapok során mégsem figyelünk rá eleget. A projekt kapcsán tanulhatunk a vízről, és óvhatjuk forrásainkat.
A projekt résztvevői: 4-6 éves gyermekek
A projekt általános célja: A gyerekek környezettudatos, környezetvédő magatartásának megalapozása, fejlesztése. A víz jelentősége, az emberek életében betöltött fontos szerepének megismerése. A víz körforgásának, halmazállapot változásának megtapasztalása, kísérletezés. Ismerkedés a vízi élőlényekkel, közlekedési eszközökkel.
A projektbe bevontak köre: óvodapedagógusok, pedagógiaiasszisztens, dajka, szülők
A projekt feladatai:
Egészséges életmód alakítása:
- a víz, élet - az emberi test „vízkészlete”, a vízfogyasztás fontosságának fókuszba állítása
- testi képességek (erő, ügyesség, gyorsaság, állóképesség) javítása
Az érzelmi, erkölcsi és a közösségi nevelés:
- az ivóvízkészletünk és a vizeink természetes védelme mindenki felelőssége, ennek tudatosítása
- az etikus vízhasználat sajátosságainak megalapozása, pozitív viselkedési normák erősítése
- az együtt játszás, kísérletezés során a kooperatív magatartásforma, közösségi érzés, csoportidentitás erősítése
- a cselekedtetés során a segítőkészség, alkalmazkodó készség, empátia, döntési képesség fejlesztése
Az anyanyelvi, az értelmi fejlesztés és nevelés megvalósítása:
- kommunikáció: szókincsbővítés (ér, patak, folyó, tó, tenger, óceán, esőfelhő, körforgás, szennyvíztisztítás, szűrés, baktériumok, ökolábnyom, dokk, uszály, kikötő, móló, stég, kajak, kenu, komp, szárnyas/vitorláshajó, óceánjáró), vitakultúra, kifejezőkészség fejlesztése
- értelmi képességek fejlesztése: kognitív funkciók fejlesztése tapasztalatszerzés, cselekedtetés által
- problémamegoldó gondolkodás fejlesztése, ok-okozati összefüggések meglátása, megláttatása, képzelet, kreativitás, figyelem, megfigyelő képesség, emlékezet fejlesztése.
A projekt előzményei: séta a közelben lévő folyóhoz/tóhoz, látogatás a Duna múzeumba (Esztergom), kerti tó megfigyelése, Földgömb, Magyarország domborzati térképének, vízben élő állatokról könyvek/folyóiratok nézegetése, kisfilmek a vizeinkről, vízi állatok puzzle-k, vízi állatokat ábrázoló társasjátékok, kártyajátékok, gyűjtőmunka szülők bevonásával.
Tárgyi szükségletek: könyvek, képek, földgömb, térkép, könyvek, IKT eszközök, játékok, horgászbotok, papírdobozok színespapírok, vizes edények, hulladékok, szelektív kukák, vizuális tevékenység eszközei, sporteszközök, zenei eszközök, jelmezek/fejdíszek, oklevelek.
A projekt várható produktumai: dobozakvárium; a projektfeladatokat és a vetélkedőt megörökítő fotókból album, horgásztó kialakítása a csoportban, halak, vízi állatok gyurmából, mozaikképek, tabló a vízi állatokról, esőerdő (teáskannából).
A cikk teljes egészében elolvasható, valamint további színes, húsvéti ötletek meríthetők az Óvodai Vezetési és Nevelési Módszertani Tanácsadó című lap aktuális számából.