BELÉPÉS  
KAPCSOLATFELVÉTEL
 
MOBILAPP  
KIPRÓBÁLOM DÍJMENTESEN
Mozgásfejlesztés a Cinege-csoportban
„Mi vagyunk a mozgás maga. Minden, ami él, mozog és változik. A mozdulatlanság, a változatlanság a halál. Az élet velejárója a mozgás. Nézd a sólymot: élete a repülés, a szárnyalás, a mozgás.” (Cey-Bert Róbert Gyula)

 

Sokat töprengtem azon, hogy ebben a pár oldalas, mozgásról szóló szösszenetben mi újat is tudnék írni, hiszen több ezernyi oldal irodalma van annak, hogy miért is fontos a mozgás fejlődésének segítése már a születés pillanatától. Miért elengedhetetlen, hogy már kisgyermek és óvodáskorban szükségletté váljék a mozgás iránti igény? Tudjuk, mert megtanultuk és nap, mint nap tapasztaljuk, hogy ezekben az életszakaszokban a szabadjáték mellett a szabad mozgás és a szervezett mozgások fejlesztő hatása semmivel nem pótolható, hiszen általuk és segítségükkel ismerkednek meg az őket körülvevő világgal, önmagukkal, saját határaikkal és lehetőségeikkel.
 Több száz oldalnyi irodalom elolvasása után arra jutottam, hogy óvónőként itt és most csupán arra vállalkozhatom, hogy leírjam azokat az eseményeket, ötleteket melyek a csoportunkban megtörténtek vagy tervezés alatt vannak. Ezáltal ez az összeállítás egy kicsit csapongó, eklektikus formát ölt majd, de remélem, mindenki talál benne egy-két olyan gondolatot, melyet tovább gondolva, saját, helyi lehetőségeihez igazítva megvalósíthat, kipróbálhat.

A csoportomról és a mozgás szempontjából fontos környezetről, mely körülölel minket
A Cinege csoport 26 vegyes életkorú „örökmozgó” gyerkőc, a hozzájuk tartozó szülők, testvérek, nagyszülők majd 100 fős csapata, melynek életét a 4 főből álló (2 óvónő, dajka és pedagógiai asszisztens) mozgásra mindig nyitott, együtt gondolkodó, együtt ötletelő kis közösség próbálja meg szervezni. Ebben még nincs semmi különös, hiszen az óvodák csoportjai mindenütt így működnek. Talán még abban sincs igazán nagy különbség, hogy különböző mozgásokra inspiráló játszóudvarral és jól felszerelt tornateremmel rendelkezünk. Talán az, hogy a 26 gyerekhez képest kicsi a csoportszobánk és ezért nagyon át kell gondolnunk, hogy miként, hogyan is elégítsük ki a kifogyhatatlan mozgásigényt, már egy kicsit jobban befolyásolja azt, hogy a heti és napi ritmusban hol és hogyan jelenhet meg a mozgásos tevékenység, de ami igazán különlegessé teszi az életünket az a közvetlen természeti környezet.
Óvodánk, a Kispatak Óvoda már a nevét is a mellettünk folyó Ördög patakról kapta és emellett Nagykovácsi erdei, hegyei, sziklái kifogyhatatlan tárházat biztosítanak minden évszakban a különböző szabad és szervezett mozgásos játékokhoz, tevékenységekhez. 15 perc sétával már az erdőben vagyunk. Fél órára van a Békás tó, a rét, egy Lovarda, a körtés, mely nem más, mint egy már használaton kívüli, már elvadult gyümölcsös, ahol azért még ősszel a gyümölcsfákat megmászva körtét, almát, szilvát szüretelhetünk. Nagyjából ennyi idő alatt elérhetjük a kőbányát, melynek síkabb részén kerékpáros, akadálypályát alakítottak ki a kerékpáros klub tagjai.  1 óra gyaloglás és már fent is vagyunk a Zsíros-hegyen, a Nagyszénáson, a kilátónál vagy az Anna-laknál és, ha még buszra is szállunk, akkor aztán végképp kinyílik a világ. 20 perc alatt a Hűvösvölgyben, 60 perc alatt a Rózsika forrásnál vagy a solymári várnál vagyunk. Az ezekben rejlő lehetőségek végképp elfelejtetik velünk, hogy a tér, melyben a csoportunk működik, lehetne egy kicsit tágasabb is. A mozgás iránti igény fenntartását (vagy a mozgás megszerettetését), a mozgásos képességek fejlődésének segítését ilyen környezetben és lehetőségekkel megvalósítani szinte „gyerekjáték”, de azért az előre gondolkodás, szervezés és a feltételek biztosítása átgondolt, tudatos tervező munkát igényel.

A mozgásos tevékenységek tervezéséről:

A mozgásos képességek fejlődésének megsegítéseként első lépés, hogy kiemeljük a komplex személyiség és képesség fejlődés rendszeréből a mozgásos képességeket, hiszen a konkrét fejlesztési céljainkat ezek tartalmazzák.

A motoros képességek három nagy csoportját különböztetjük meg:
- koordinációs képességek (szem – kéz koordináció, szenzomotoros koordináció).
- kondicionális képességek (erő, gyorsaság, állóképesség)
- ízületi hajlékonyság, mozgékonyság (finommotorika)
A kondicionális és koordinációs képességek, valamint az ízületi mozgékonyság – különböző szinteken ugyan, de – minden mozgásos cselekvés végrehajtásában egységesen vannak jelen.
Második lépésben meghatározzuk az éves vagy időszakos (projektekhez, témahetekhez) kötődő feladatokat, melyek minden esetben igazodnak a gyerekek adott fejlettségéhez, a magunk elé kitűzött célokhoz és a helyi lehetőségekhez, ezért nagyon eltérőek, változatosak lehetnek.

A cikk teljes egészében elolavsható a Minden napra öt mozgásos játék óvodásoknak című kapcsoskönyv aktuális fejezetében.

2017-07-11
 
Írta: Karczewicz Ágnes
 
Rovat: mozgás

Szeretnék ilyen híreket kapni >>

TECHNIKAI SEGÍTSÉG
SZAKMAI SEGÍTSÉG
óvoda | óvodás gyermek | óvodai élet | óvodapedagógusok honlapja | óvodapedagógus alkalmassági vizsga | óvodapedagógus munkaköri leírása | óvodapedagógus portfólió | óvodapedagógus ponthatár | óvodai információk | óvodai cikkek | óvodai folyóirat | óvodai magazin| óvodai adminisztráció | letölthető anyagok | óvodai dokumentumok | óvodai portál | óvodai iratminták | óvodai módszertár | óvodavezető portál | óvónők szakmai weboldala

Mozgásfejlesztés a Cinege-csoportban

Technikai Segítség
Név:
E-mail:
Telefon:
Üzenet:
 
  Üzenet elküldése  
Szakmai Segítség
Név:
E-mail:
Telefon:
Üzenet:
 
  Üzenet elküldése  
Hírlevélre feliratkozás
Név:
Intézménynév:
E-mail:
Beosztás:
Telefon:
 
  OK  
Belépés
E-mail:
Jelszó:
 
  Belépés