MÁK-ellenőrzés az óvodákban
Kerületünkben, decemberben történt ez a látogatás. Az ellenőrzés tapasztalatait, mint intézményvezető, az alábbiakban összegzem, abban bízva, hogy írásom segítségül szolgálhat más óvodáknak.
Az értesítés a Fenntartó részére érkezett, melyben az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényi felhatalmazásra hivatkozva, az Áht. 59. § (2) bekezdés szerinti helyszíni ellenőrzést végeznek. Időtartamát 10 munkanapban határozták meg, melyben 4 fő vett részt. A helyszíni ellenőrzéssel érintett időszak: 2015. szeptember 1-től 2015. december 31-ig tartó időszak volt, tehát az előző tanév első része. „A helyszíni ellenőrzés célja annak megállapítása, hogy a Magyarország 2015. évi központi költségvetéséről szóló 2014. évi C. törvényben (a továbbiakban: 2015. évi Kvtv.) meghatározott – támogatások elszámolása az alábbi jogcímeken megalapozott-e, megfelel-e a jogszabályi előírásoknak. A 2015. évi Kvtv. 2. melléklet
Az ellenőrzött időszakra vonatkozóan az ellenőrzéshez az alábbi dokumentumokat kérték a kerület minden óvodájától. - Hatályos alapító okiratok, annak módosításai Amennyiben az intézmények fenntartója intézményfenntartó társulás: - érvényes társulási megállapodása, azok módosításai, a társult önkormányzatoknak a jóváhagyó testületi határozatai, megállapodásai - az adott köznevelési intézmény költségvetésének közös elfogadásáról szóló képviselő-testületi rendelet/rendeletek, vagy annak kivonata/kivonatai.
Továbbá: - a vizsgált nevelési év közoktatási statisztikái, - az intézmény pedagógiai programja, - szervezeti és működési szabályzat, házirend, - az intézményekben foglalkoztatottak alkalmazási okiratai, kinevezései.
Az önkormányzati elszámolást alátámasztó analitikus nyilvántartások és dokumentumok: - „könyvelési programból kinyomtatott főkönyvi kivonat, amely kormányzati funkciónként tartalmazza a kiadásokat és bevételeket, - könyvelés alapját képező bizonylatok (dokumentumok, számlák, megállapodások, stb.).”2 A helyszíni ellenőrzéssel érintett jogcímek dokumentumai: Tanügyi dokumentumok: - felvételi és előjegyzési napló, - felvételi és mulasztási napló, - óvodai csoportnapló, - óvodai törzskönyv, - tankötelezettség megállapításához szükséges szakvélemény, - a gyermek fejlődését nyomon követő dokumentáció. (20/2012. EMMI rendelet 88. § a)-f) pontjának megfelelően. - Szülői nyilatkozat vagy értesítés óvodaváltásról azon gyermekek esetében, akik az adott óvodában október 1. és december 31. között kezdték meg óvodai nevelésüket - „(Szülői nyilatkozat arra vonatkozóan, hogy gyermekük első alkalommal vesz részt óvodai nevelésben /229/2012. Korm. rendelet 37. §. (5) bek.), vagy óvodaváltásra került sor. Értesítés óvodaváltásról: az előző óvoda által kiállított dokumentum.). - Az óvodai ellátásban részesülő gyermekekre vonatkozóan az oktatási azonosító számokról a KIR adatbázisból nyomtatott listák a 2015/2016. nevelési évben a 2015. október 1-jei állapotra vonatkozóan [Köznev. tv. 44. § (3) bekezdés a) pont; 229/2012. Korm. rendelet 48. § (4)].”3 - A vizsgált időszakban augusztus 31-éig 7. életévüket betöltött gyermekek esetében a szakértői bizottság javaslata. - Az igazolatlanul távollévők esetében (10 napnál több) a szülők két alkalommal történt írásbeli értesítése; határozat a jogviszony megszüntetéséről. - A nem magyar állampolgárságú gyermekek esetén a jogszerű tartózkodás igazolására szolgáló dokumentumok.
Sajátos nevelési igényű gyermekekre vonatkozóan: - szakértői bizottsági szakvélemények, - egyéni fejlesztési tervek, értékelési lapok, - a gyógypedagógus szakember alkalmazására, végzettségére és szakképzettségére vonatkozó dokumentumok.
Az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők bértámogatásához - Az óvodapedagógusok és az óvodapedagógusok nevelő munkáját közvetlenül segítők esetében az oktatási azonosító számokról a KIR adatbázisból nyomtatott listák az ellenőrzött időszakra vonatkozóan. - A foglalkoztatást alátámasztó dokumentumok, (kinevezés, munkaszerződés, átsorolás, munkaszerződés módosítás, jogviszony megszüntetésével kapcsolatos dokumentumok, munkaköri leírás) a pedagógusokra, vezető-helyettesre, a nevelőmunkát közvetlenül segítők vonatkozásában. - Az Önkormányzat ellenőrzési időszakra elfogadott költségvetése, a vizsgált köznevelési intézményben alkalmazott létszámokra vonatkozóan. A cikk teljes egészében elolvasható az Óvodai Vezetési és Nevelési Módszertani Tanácsadó aktuális számában.
|