Egészségfejlesztés a nevelési-közoktatási intézményekben
A 37/2014. (IV.30.) EMMI-rendelet tartalmazza a közétkeztethetésre vonatkozó táplálkozás-egészségügyi előírásokat. A rendelet hosszas egyeztetés után 2015. szeptember 1. napján lépett hatályba. A szabályozás értelmében nem szabad az iskolákban szénsavas vagy cukrozott üdítőt árusítani, a menzákon pedig ebéd készítés során magas zsírtartalmú húskészítményeket felhasználni.
Közvetlen eredménye, hogy eltűnt a menzákon a só és cukortartó az étkező asztalokról, elindítva ezzel egészségkultúránk változását is. A sikeres változás egyik záloga a közoktatási intézményekben van, az által, hogy miképpen tudnak hozzájárulni a diákok egészségesebbé tételéhez, egészségkultúrájuk fejlesztéséhez. Ugyanis a só valóban eltűnt az iskolai menzákról, de az étkezést igénybe vevő diákok sajnos még elég sok iskolában „zsebben viszik” a menzára a sót, vagy iskolába menet vásárolják meg a cukros szénsavas üdítőket. Nem elég egy látványos fizikai korlátozás, az iskolákban a lényeges változásokhoz komplex, teljes körű egészségfejlesztési programot kell megismertetni, megvalósítani.
Az egészség megőrzése és védelme társadalmi felelősség, melynek egyik alapfeltétele a fizikai aktivitás fokozása a lakosság körében. Az egészséges, mozgásformákban gazdag életmód többek között a túlsúly, elhízás elleni küzdelem hatékony eszköze. Az aktív és egészséges életmódra nevelést, annak elterjesztését, a testmozgás népszerűsítését a magyar lakosság körében az Emberi Erőforrások Minisztériuma Egészségügyért Felelős Államtitkársága kiemelt feladatának tartja, a jogi szabályozás mellett pedig számos intézkedéssel kívánja elősegíteni. Az egészséges életmódra nevelést a legfiatalabb korosztályoknál kell kezdeni, melynek egyik legfontosabb színterét az iskola adja. Mindezt figyelembe véve indultak meg olyan népegészségügyi törekvések, melyek a lakosság, kiemelten a gyermekek mozgás iránti elkötelezettségét kívánják javítani, így fejlesztve az egészségi állapotukat. Az ifjúság-egészségügyi gondozás célja a kiskorúak harmonikus testi és lelki fejlődésének elősegítése. Az emberi erőforrások minisztere felhatalmazást kapott, hogy az oktatásért felelős miniszterrel és a sportpolitikáért felelős miniszterrel egyetértésben a közoktatási intézményekben történő TIE-re vonatkozó részletes szabályokat rendeletben állapítsa meg (az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 247. §-ba, 2011 július 1-jei hatályba lépéssel beiktatott rendelkezés). Ennek során biztosítani kell a korcsoportokhoz igazodva a közoktatási intézményekben a teljes körű egészségfejlesztés (a továbbiakban: TIE) bevezetését és megvalósítását (42. §). A TIE-re vonatkozó rendelkezések a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról szóló 20/2012. (VIII. 31.) EMMI rendelet (a továbbiakban: EMMI rendelet) keretében kerültek újraszabályozásra.
TIE jellemzője:
TIE célja:
TIE folyamata
TIE-vel összefüggő feladatok, melyek különösen
Ezért az iskoláknak mindennapos működésük során kiemelt figyelmet kell fordítani a gyermek, a tanuló egészséghez, biztonsághoz való jogai alapján a TIE-vel összefüggő feladatokra, így a mindennapos testnevelés, testmozgás minél hatékonyabb elterjesztésére. Az iskolai egészségfejlesztés (vagyis a tanulók egészséges életmódra nevelése) akkor hatékony, ha teljeskörű. Ez az alábbiak teljesülését jelenti:
A cikk teljes egészében elolvasható az Intézményvezetői Tanácsadó aktuális számában.
|