Az iskolaérettség megállapítása
Lassan közeledik az iskolai beiskolázási időszak, és ezzel kapcsolatosan az óvodáknak is van teendőjük. Tekintsük át röviden, melyek ezek!
Az óvodavezető jogköre
Általános szabály szerint a tankötelezettség beálltához két feltételre van szükség: − a jogszabályban meghatározott életkor elérésére, valamint − az iskolába lépéshez szükséges fejlettség meglétére.
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: köznevelésről szóló törvény) 45. § (4) bekezdése alapján a tankötelezettség kezdetéről – főszabályként − az óvoda vezetője jogosult dönteni. Amennyiben a gyermek nem járt óvodába, a tankötelezettség kezdetéről – értelemszerűen – nem dönthet az óvoda, ebben az esetben a döntést iskolaérettségi vizsgálat alapján a szakértői bizottság hozza meg.
Szintén a szakértői bizottság jogosult a tankötelezettséghez szükséges fejlettség meglétének megállapítására, ha a gyermek iskolaérettségi vizsgálatát az óvoda, az iskola vezetője vagy a szülő kezdeményezi.
Az óvoda feladatai
A miniszteri rendelet 21. § (2) bekezdése alapján az óvoda a tanköteles életkorba lépéskor a gyermek fejlettségével kapcsolatban − amennyiben a gyermek elérte az iskolába lépéshez szükséges fejlettséget, ezt igazolja, − dönt a hatodik életévét augusztus 31-éig betöltő gyermek óvodai nevelésben való további részvételéről, − szakértői bizottsági vizsgálatot kezdeményez a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása céljából, ha
−szakértői bizottsági vizsgálatot kezdeményez a gyermek iskolába lépéshez szükséges fejlettségének megállapítása céljából annak eldöntésére, hogy az augusztus 31-éig a hetedik életévét betöltött gyermek részesülhet-e további óvodai nevelésben. Az óvodai szakvélemény
A miniszteri rendelet 93. §-a értelmében az óvodai szakvélemény az óvodának a gyermek iskolaérettségére vonatkozó állásfoglalására szolgáló három példányból álló nyomtatvány. A tankötelezettség megállapításához szükséges óvodai szakvéleményen fel kell tüntetni − az óvoda nevét, − OM azonosítóját és − címét.
A cikk teljes terjedelmében elolvasható az Óvodai Vezetési és Nevelési Módszertani Tanácsadócímű folyóirat aktuális számában.
|