Az óvodára kell koncentrálni a jó PISA-felmérésekhez
Az állandó változások elveszik a reformok élét. Szisztematikus és középtávon nem változó oktatáspolitikára van szükség ahhoz, hogy a magyar diákok teljesítménye javuljon - mondta Brassói Sándor a PISA-felmérés értékeléséről.
Brassói Sándor a legutóbbi felmérés eredményeiről és azok szakpolitikai értékeléséről rendezett kerekasztal-beszélgetésen nyilatkozott. A tanácskozást az Európai Bizottság magyarországi képviselete cseh, osztrák és magyar oktatáspolitikai szakértők, valamint az Emmi és az Európai Bizottság tisztviselőinek részvételével tartotta. A főosztályvezető elmondta: nagyon sokan és keményen dolgoztak azon, hogy az eredmények javuljanak Magyarországon. De ez szisztematikus, és középtávon nem változó oktatáspolitikát igényel - mutatott rá. Kitért arra: különösen sokkoló volt legutóbb a diákok probléma-megoldásban elért teljesítménye. Szavai szerint egy nagyon átfogó, és komplex intézkedéscsomagra van szükség az eredmények javulása érdekében, az állandó változások ugyanis elveszik a reformok erejét. Közölte: államilag kitűzött pedagógiai célokra és sztenderdekre, objektív külső ellenőrzésre van szükség, hogy rendszerszintű javulást lehessen elérni. Radó Péter oktatáspolitikai szakértő azt mondta: az átlagos eredményeket jelentősen befolyásolja, hogy milyen kudarcokat "termel" a közoktatás. Szavai szerint meglepte, milyen korán következett be a teljesítmények romlása Magyarországon, nem számítottak erre. A romlás mélyére ásva az sokkolta - folytatta -, hogy az oktatás környezetében bekövetkező változások milyen azonnali és direkt hatásokat eredményeznek. Kiemelte: sokat lehet tanulni a PISA-ból, többi között azt, hogy a tantervi reformok nem érdekesek, ez a szabályozási forma annyira legyengült, hogy semmilyen hatással nincs az eredményességre. Brassói Sándor szerint az nem állja meg a helyét, hogy egy ilyen nagy mintán bármely oktatáspolitikai változás gyors eredményt produkáljon. Nem gondolja, hogy egy oktatáspolitikai irányváltásból ez következik, pláne ilyen hamar - jegyezte meg. Az igaz lehet, hogy az oktatás finanszírozásában és a családok hátterében jelentős változások következtek be a gazdasági válság nyomán - közölte. Sokszor a források rendelkezésre állnak, csak nem sikerül bölcsen elkölteni - közölte. Hozzátette: hisz abban, hogy az óvodára és az általános iskola alsó tagozatára kell koncentrálni.
|