Az óvodákat is érintő, új jogszabályváltozások
A koronavírus-világjárvány miatt bevezetett, rendkívüli érintkezéseket vesszük sorra, amelyek érintik az óvodai életet. Gyakorlati megvalósításukhoz is hatékony segítséget biztosítunk.
Jogszabályi környezetMég 2021. február 15-én jelent meg, és döntő részében még azon a napon hatályba is lépett az egyes köznevelési és szakképzési tárgyú, valamint a jelnyelvoktatói névjegyzék vezetésével összefüggő kormányrendeletek módosításáról szóló 65/2021. (II. 15.) kormányrendelet. A jogszabály több köznevelési tárgyú kormányrendeletet is módosított, ezek közül az óvodai nevelést kettő érinti: A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) kormányrendelet módosítása A nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról szóló 229/2012. (VIII. 28.) kormányrendelet (a továbbiakban: kormányrendelet) módosítása a nem állami óvodafenntartók finanszírozásával kapcsolatos végrehajtási szabályokat érintette. A nemzetiségi pótlékban részesülők figyelembe vétele a finanszírozás során A kormányrendelet 37/C. § (2) bekezdés a) pontja új ad) alponttal egészült ki, amelynek értelmében az átlagbéralapú támogatásra vonatkozó kérelmet – új elemként – a nemzetiségi pótlékban részesülő pedagógusok becsült átlaglétszáma alapján, a miniszter és a kincstár által közösen meghatározottak szerint és a kincstár honlapján közzétett adatlapon kell benyújtani köznevelési intézményi, fenntartói szinten összesített formában, feladatellátási helyenként, a nevelő-oktatómunkát közvetlenül segítő munkakörben foglalkoztatottak esetében intézményenként. A kormányrendelet 37/C. §-ának módosított (5) bekezdése szerint a fenntartó a minősített pedagógusok és a nemzetiségi pótlékban részesülő pedagógusok tárgyévi foglalkoztatotti létszámának változása miatt bekövetkező lemondást vagy pótigényre vonatkozó bejelentést köznevelési intézményenként, a minősített pedagógusokra vonatkozóan az előmeneteli rendszerben megállapított fokozat szerinti bontásban október 31-éig köteles kezdeményezni. A kormányrendelet 37/F. § (1) bekezdés a) pontjának módosított aa) alpontja szerint az Igazgatóság a rendelkezésére álló okiratok alapján A kerekítési szabály pontosítása A kormányrendelet 37/F. §-ának módosított (1a) bekezdése alapján a támogatások igénylésénél és megállapításánál, ha a finanszírozott pedagógus létszám megállapításához szükséges gyermeklétszám nem egész szám, a létszámot feladatellátási helyenként egy tizedesjegyre kerekítve kell megállapítani. Szigorítás a bejelentési kötelezettség megsértése esetén A kormányrendelet 37/I. §-ának módosított (1) bekezdésében nem változott, hogy a fenntartó a csődeljárás, a végelszámolás, a felszámolási eljárás megindítását követő nyolc napon belül köteles bejelenteni az Igazgatóságnak az eljárás megindítását. A bejelentéshez csatolni kell az eljárás megindításáról a hivatalos lapban közzétett közleményt. Új elem viszont, hogy amennyiben az Igazgatóság tudomására jut, hogy a fenntartó csődeljárás, végelszámolás vagy felszámolási eljárás alatt áll, és a fenntartó nem tett eleget nyolc napon belül a bejelentési kötelezettségnek, az Igazgatóság a csődeljárás, végelszámolás, felszámolási eljárás befejezéséig felfüggeszti a támogatás folyósítását. A jegybanki alapkamat pontosítása A kormányrendelet 37/M. §-ának módosított (6) bekezdése szerint jegybanki alapkamaton a támogatások jogosulatlan igénybevételét megállapító döntés napját magában foglaló naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamatot kell érteni. A visszafizetési kötelezettség módosított részletszabályai A kormányrendelet 37/N. §-ának módosított (3) és (4) bekezdése szerint, ha a fenntartó visszafizetési kötelezettségének határidőben nem tesz eleget, a késedelembe esés napjától a jegybanki alapkamat kétszeresének 365-öd részével megegyező mértékű késedelmi pótlékot fizet addig a napig, amíg fizetési kötelezettségét nem teljesíti. Késedelmi kamat számításakor a jegybanki alapkamaton a késedelemmel érintett naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamatot kell érteni. Az Igazgatóság a fenntartó teljesítési határidő lejárta előtt benyújtott kérelmére a fizetési kötelezettség teljesítésére legfeljebb tizenkét havi részletfizetést engedélyezhet. A részletfizetéssel érintett összeget a kérelem benyújtásának napját magában foglaló naptári félév első napján érvényes jegybanki alapkamat terheli. A részletfizetésben engedélyezett havi összeg a fenntartó kérelmére a folyósítandó támogatásból is levonható. A részletfizetési kérelemről az Igazgatóság soron kívül dönt. Fontos újdonság, hogy köznevelési tevékenységének megszüntetése vagy szüneteltetése miatt támogatásban nem részesülő fenntartó részére részletfizetés nem engedélyezhető. Kötelező és szigorított kincstári felülvizsgálat A kormányrendelet 37/O. § (1) módosított bekezdése, valamint új (1a) és (1b) bekezdései a kincstári ellenőrzés kötelező ütemezését és szigorítását tartalmazzák. Az előírások szerint az Igazgatóság köteles felülvizsgálni a támogatások igénylésének és elszámolásának jogszerűségét. Ha a fenntartó befizetési kötelezettsége 10 százalékkal meghaladja az őt ténylegesen megillető támogatások összegét, az Igazgatóság helyszíni ellenőrzést tart. A felülvizsgálat megszervezése során biztosítani kell, hogy legalább négyévenként valamennyi fenntartónál sor kerüljön helyszíni ellenőrzésre, amely a Polgári Törvénykönyv szerinti általános elévülési időn belül, a korábban helyszínen nem vizsgált időszakra, támogatásokra és óvodákra kiterjeszthető. Az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) kormányrendelet módosítása Az Óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló 363/2012. (XII. 17.) kormányrendelet 1. melléklet III. AZ ÓVODAI NEVELÉS FELADATAI cím, Az egészséges életmód alakítása alcím alatt részletezi az egészséges életmódra nevelés, az egészséges életvitel igényének alakítása, a gyermek testi fejlődésének elősegítése érdekében teendő óvodai feladatokat. Ezek közé tartozik
|