Újranyitás az óvodákban
Az újranyitás feltételrendszeréről és a nyári nyitvatartásról dr. Maruzsa Zoltán köznevelését felelős államtitkár beszélt.
Lapzártánk után jelentette be a köznevelésért felelős államtitkár a Facebookon azokat az új szabályokat, amelyek alapján az óvodai nevelőmunka a rendkívüli szünet alatt biztosított ügyeleti rend után visszatért a „normál működési rendhez.” A szaktárca a járványveszély mértékének érdemi csökkenésével, valamint a szülők szabadságának végességével indokolta a május végi változtatást. Az új rendelkezések 2020. május 20-án, a Magyar Közlöny 2020. évi 114. számában jelentek meg az óvodák és bölcsődék újranyitásáról, valamint a nyári táborok megszervezéséről szóló 215/2020. (V. 20.) kormányrendeletben, amelynek rendelkezései több lépcsőben, 2020. május 25-én, június 2-án, illetve június 8-án léptek hatályba. Az újranyitásra, a veszélyhelyzet előtti működéshez való visszatérésre Budapesten kívül május 25-étől, Budapesten pedig június 2-ától került sor. Mindez azt jelenti, hogy az óvodáknak ettől az időponttól kezdődően az Óvodai nevelés országos alapprogramja alapján kell a nevelőmunkát folytatniuk, működésüket pedig az általános köznevelési szabályok szerint kell megszervezniük. A szülőknek a kötelező óvodáztatásra figyelemmel kell a gyermekeket óvodába vinniük, ugyanakkor, a normál működési rend keretében, a szülő az óvodai házirendben leírtak szerint igazolhatja a gyermek távolmaradását megfelelő indok alapján. Fontos, hogy az intézményeknek külön igazolás nélkül is fogadniuk kell a gyermekeket, ugyanakkor az országos tisztifőorvos továbbra is folyamatosan hangsúlyozza, hogy gyermekközösségbe csak egészséges gyermeket vigyenek a szülők, és aki betegnek érzi magát, az maradjon otthon! Az óvodáknak egész évben folyamatos ellátási kötelezettségük van, az intézmények nyáron is csak legfeljebb két hétre állhatnak le (nyári zárás). Ez idő alatt a gyermekek másik óvodában történő elhelyezését a fenntartónak biztosítania kell. Adatszolgáltatási kötelezettségAz új kormányrendelet adatszolgáltatási rendelkezéseket is előírt. Az előírás szerint az óvodai nevelésben részt vevő gyermekek számáról az óvodáknak naponta kell adatot szolgáltatniuk Az új rendelkezések alapján az egészség és élet megóvása, valamint a nemzetgazdaság helyreállítása érdekében elrendelt veszélyhelyzettel kapcsolatos rendkívüli intézkedésekről szóló 81/2020. (IV. 1.) kormányrendelet 6. § (4) bekezdésében biztosított, a polgármester rendkívüli szünet elrendelését lehetővé tevő hatásköre megszűnt. Szintén fontos változás, hogy a veszélyhelyzet során a gyermekek napközbeni felügyeletével kapcsolatos intézkedésekről szóló 152/2020. (IV. 27.) kormányrendelet hatályát vesztette. A magánóvodák működéseAmennyiben a település polgármestere május 25., illetve június 2-a előtt nem vonta vissza a településen működő magánóvodákra is vonatkozó rendkívüli szünetet elrendelő döntését, akkor az vidéken legkésőbb május 25-én, Budapesten június 2-án hatályát vesztette, így ezektől az időpontoktól legkésőbb ebben a magánfenntartású óvodai körben is megindulhatott a normál működés szerinti óvodai nevelőmunka. Az állami bértámogatás nem változottFontos kiemelni, hogy a járványhelyzet a magánfenntartóknak is járó átlagbéralapú állami támogatást alapvetően nem érintette. A 2020. évi költségvetési törvényben, a köznevelési intézményeket érintő költségvetési támogatások felhasználásának szabályai változatlanul érvényben vannak. A Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében igényelhető járulék- és adókedvezményekA koronavírus-világjárvány nemzetgazdaságot érintő hatásának enyhítése érdekében szükséges azonnali intézkedésekről szóló 47/2020. (III. 18.) kormányrendelet közterhekkel kapcsolatos részletszabályairól és egyes új intézkedésekről szóló 61/2020. (III. 23.) kormányrendelet szerinti adó- és járulékkedvezmények csak az ott felsorolt gazdasági ágazatba tartozó tevékenységet végző munkáltatókra vonatkoznak, az óvodákra nem. A veszélyhelyzet idején történő csökkentett munkaidős foglalkoztatásnak a Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében történő támogatásáról szóló 105/2020. (IV. 10.) kormányrendelet hatálya pedig nem terjed ki a köznevelésről szóló törvény 2. § (3) bekezdés b) pontja és 88. § (4) bekezdése szerint költségvetési támogatásban részesülő, nem állami köznevelési intézmény-fenntartókra, így az ebben szereplő, a munkavállalók csökkentett munkaidőben való foglalkoztatásához kapcsolódó támogatásokat a magánfenntartók nem vehetik igénybe.
|