Az 1848. március 15-i forradalom megünneplése az óvodában sohasem egyszerű. Figyelnünk kell rá, hogy a gyerekeket érdeklő, életkorukhoz igazodó formában történjék az ünnepség, ugyanakkor ne legyen közhelyszerű, de ébressze fel bennük a tiszteletet a nemzeti ünnep iránt. Az alábbi cikkünkben egy lehetséges projekt tervét mutatjuk be.
A jeles napok megünneplése kiemelt fontosságú az óvodák életében. Nincs ez másként az 1848-as forradalomra való emlékezés esetében sem. Ilyenkor alkalmunk nyílik a gyerekekkel a történelmi alakok, hősök és sorsfordító események soráról beszélgetni. A tények elsorolása helyett azonban érdemes a nemzeti érzést erősíteni az óvodásokban.
A forradalom hőseire való megemlékezéshez nyújtunk segítséget az olvasónak projekttervünkkel.
– A projekt címe: Piros, fehér, zöld: ez a magyar föld!
– A projekt helyszíne: Rákosmenti Csicsergő Óvoda
– A projekt célja:
o A játékosság elvét követve a gyerekek ismerjék meg, idézzék fel nemzeti ünnepünk jelképeit, az ünnephez kapcsolódó neveket, eseményeket.
o A magyarság tudatosítása.
– Kiemelt fejlesztési terület: Erkölcsi nevelés
o Tudják, hogy melyik országban élünk, magyarok vagyunk.
o Ismerjék meg a magyar zászló három színének jelentését.
o A hazafias viselkedés jellemzőit történeteken keresztül dolgozzák fel.
– Módszerek, eszközök:
o ismeretátadás,
o zenehallgatás,
o filmnézés,
o gyakorlás,
o beszélgetés,
o magyarázat,
o képnézegetés,
o papírok,
o festék.
Megjegyzés, egyéb tevékenységek
– Játékbővítés:
o várépítés
o katonásdi
o Adj, király, katonát!
o lovacskázás
o várostrom
o menetelések
– Viselkedéskultúra:
o A hazafias versek kapcsán is megismerkedhetnek tágabb környezetük, hazánk múltjával.
o Fejlődik a hazánkhoz fűződő pozitív érzelmi viszonyuk.
– Szülők bevonása:
o Kokárda kitűzése a ruhára.
o Képek gyűjtése.
– Produktum:
Nemzeti színű papírmunkák elkészülése.
Március 15-i ünnep:
– Ki hallott már a forradalomról, szabadságharcról?
– Voltál-e már felvonuláson, megemlékezésen?
– Mi történt ott? (koszorúzás, zászló lengetése, huszárok megnézése)
– Ki látott már kokárdát? Mit jelent a három szín?
o piros-erő,
o fehér-hűség,
o zöld-remény
(A nemzeti színek tudatosítása a gyerekekben!)
– Megismerkedünk Kossuth Lajos és Petőfi Sándor nevével.
– Minden országnak van zászlója, amely az ott élők összetartozását jelképezi.
– Interneten megnézünk: magyar huszárokat, kardjukkal, öltözetükkel, a nemzeti színekkel, várakkal, csatajelenetekkel.
– A témához kapcsolódó zenét hallgatunk: katonadalok.
– Zászlókat keresünk.
– Mesék:
o A mézeskalács huszár.
o Az ember a legerősebb.
– Versek:
o Donászy Magda: Vígan dalol.
o Weöres Sándor: Megy az úton.
– Mondóka:
Gyí, paci!
– Dalok:
o Nincs szebb a virágnál
o Hej, vára, vára
o Aki nem lép egyszerre…
Zenehallgatás:
o A jó lovas katonának
o Gábor Áron rézágyúja
o Kossuth Lajos azt üzente
– Papírtányérból virágkép készítése.
– Nemzeti színű virág legyezőhajtogatással
Gyakoroljuk:
– az egyensúlyozó járást,
– bástyákon
megmászni a várlétrát,
– átugrani a várárkot,
– átbújni a titkos alagúton,
– összetett katonai akadálypálya,
– az ellenség ágyúgolyó görgetése.
Hasonlóan izgalmas módszerekkel, projekttervekkel találkozhat országos konferenciánkon: 2020. március 31-én!