Nyári időszak az óvodában
Az iskolai nyári szünettel együtt az óvodában is elkezdődik a nyári élet. Ez az időszak leginkább az udvaron, a szabad levegőn történik. A napirend is igazodik ehhez, amely azt segíti elő, hogy a gyerekek minél több időt legyenek az udvaron, rengeteg mozgással, nap- és vízfürdővel és rengeteg olyan játéklehetőséggel, amelyekre a nyár a legmegfelelőbb.

Ilyenkor a nyári udvari élet tervét alkalmazzuk, amely tartalmazza – a gördülékeny folyamatos napirendet, – a szervezési feladatokat, – az eszközöket és – a szokásokat, – a szabályokat.
Szabad levegő szabályokkal
Főbb szempontok ebben az időszakban: – Minél többet tartózkodjanak a gyerekek a szabad levegőn, ezért kihasználva a terasz napernyővel árnyékolható lehetőségét, akár már a reggelizés is itt történik, majd ebédig az udvaron tartózkodunk. – Fontosnak tartjuk a nap káros sugarainak kivédését, ezért naptejjel kenjük be a gyerekeket, valamint a nyári kis sapka használatát is szorgalmazzuk. – A folyadék pótlása egész nap elengedhetetlen, ezért mindenki használja a saját kulacsát, amit a dadus nénik folyamatosan feltöltenek vízzel. – A ruházat fontosságára is felhívjuk a szülők figyelmét (szellős, nyári viseletet javaslunk), valamint mindenkinek van fürdőzésre alkalmas ruházata is. – Az időjárás függvényében használjuk a párakaput, a felfrissülést nyújtó medencét is. – Ez az időszak kiváló arra, hogy a gyerekek mezítláb játszanak, futkározzanak, ami amellett, hogy a lúdtalp megelőzését segíti, nagyszerű élmény is. A homokban, fűben mezitlábazás mellett a tapasztalatszerző-sétányt (tanösvényt)is ilyenkor tudják használni, ahol különböző felületen sétálhatnak a gyógynövények között. – Lehetőséget biztosítunk a kuckózásra, bunkerépítésre: sátor, kartondobozok segítségével. – A vizezés számtalan formáját biztosítjuk: az év során a teremben használt homok-vízasztalok a teraszon működnek, amelyekben változatos tevékenységek történnek, homokozáshoz is lehet végre vizet használni, locsoljuk a növényeket. – A nagyon meleg időszakban (11 óra után) árnyékos helyeken játszunk, mesélünk, beszélgetünk, barkácsolunk. – Sokféle, változatos eszközt használunk.
Kézműves-tevékenység nyáron
Az alábbiakban az eszközhasználatra mutatok néhány példát, ötletet.
– A művészeti tevékenységek eszközei például: festék, fonal, rajzlap, gyurma, ceruza, ecset, nagyméretű papír, festéshez: szivacsok, villa, fülpiszkáló, olló, különféle papírok, szívószál, kő. Helye: a terasz. – Manipulatív tevékenységek eszközei például: társasjátékok, dominó, kártya, puzzle, asztali építő játékok. Helye: a terasz. – Építőelemek például: rotikon, sátrak, hullámpapír dobozok, textilek. Helye: füves terület. – Családi, szituációs játékok eszközei például: babák, edények, plédek, klf. mesekönyvek, újságok. Helye: a kisház. – Tudományos tevékenységek eszközei például: kerti szerszámok, locsoló, távcső, nagyító. – Homok-vízasztali tevékenységek eszközei például: homokozóeszközök, vizes játékok, kupakok, buborékfújók, szívószál, lufik. Helye: terasz, homokozó. – Verselés, mesélés, ének-zenei tevékenységek eszközei például: paraván, bábok, fejdíszek, mesekönyvek, plédek. Helye: szabad füves terület, kisház. – Mozgásos játékok eszközei például: kéziszerek, egyensúlyozó-eszközök, labda, szivacs, kugli, kötél, pingpongasztal, teke, trambulin. Helye: a terasz, focipálya.
Érdemes egy nyári bakancslistát készíteni, amely olyan játékot tartalmaz, amit szívesen kipróbálnánk. Néhány ötlet: – Festés: kézzel, lábbal, szívószállal, villával, lufival. – Buborékfestés. – A nagy kartondobozok befestése, majd felhasználásuk építéshez. – Vízibomba lufiból, vízzel töltött lufik felkötése gyerekmagasságba, majd kipukkasztása botokkal vagy fakanállal. – Jégkockafestés. – Horgászat a vízből: halakat, műanyag kupakokat, színes gumikat, műanyag kislabdákat, horgászköz lehet: pálcika, kéz-láb, horgászbot, csipesz. – Sorversenyek vízhordással, különféle eszközökkel. – Kavicsfestés. – Babafürdetés, babaruhamosás.
Minden kedves kollégámnak élményekben gazdag nyarat kívánok!
Szeretnék ilyen híreket kapni >>
|