Az óvoda által használható elnevezések szabályozását a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet (a továbbiakban: miniszteri rendelet) 123–127. §-aiban találjuk.
Fontos: az előírásokat a fenntartó típusától függetlenül alkalmazni kell, egyaránt vonatkoznak tehát
– a települési,
– a nemzetiségi önkormányzati, valamint
– az egyházi és
– magánfenntartású intézményekre.
Kizárólagos fenntartói hatáskör
Az óvoda hivatalos elnevezésének meghatározása – a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény (a továbbiakban: köznevelésről szóló törvény) 83. § (2) bekezdés b) pontja alapján – a fenntartó kizárólagos hatáskörébe tartozik. A döntés hivatalos formája települési önkormányzat esetén képviselőtestületi határozat, alapítványi fenntartó esetén kuratóriumi határozat.
Kötelező az előzetes véleményezési eljárás
A köznevelésről szóló törvény 83. § (3) bekezdése garanciális jelleggel előírja, hogy a fenntartónak – annak típusától függetlenül – az óvoda nevének megállapításával összefüggő döntése vagy véleményének kialakítása előtt le kell folytatnia a kötelező véleményezési eljárást. Az eljárás keretében
– az intézmény alkalmazotti közösségének,
– az óvodaszéknek,
– az óvodai szülői szervezetnek (közösségnek),
– a nemzetiségi nevelés-oktatásban részt vevő óvoda esetén – ha nem rendelkezik egyetértési joggal – a települési nemzetiségi önkormányzatnak, ennek hiányában az érintett országos nemzetiségi önkormányzatnak a véleményét kötelező beszerezni.
A vélemény kialakításához minden olyan információt hozzáférhetővé kell tenni a véleményezési joggal rendelkezők részére, amely a fenntartói döntés meghozatalához rendelkezésére áll.
A vélemény kialakításához – az információk hozzáférhetővé tételének napjától számítva – legalább tizenöt napot kell biztosítani az érdekeltek részére.
Fontos: a véleményeknek még a fenntartói döntés előtt meg kell születniük, és a fenntartó tudomására kell jutniuk, a fenntartói döntéssel egyidejű vagy esetleg az utólagos véleménybekérés jogsértő!
Kiemeljük, hogy a vélemény nem köti ugyan a fenntartót a döntéshozatalban, de elmaradása jogszabálysértő döntést eredményez, és a fenntartói döntés megtámadhatóságát, érvénytelenségét vonhatja maga után!
Azoknak a fenntartóknak, amelyek több óvodát is fenntartanak, jelentős többletterhet jelenthet a kötelező véleményezési eljárás megszervezése, lefolytatása. Éppen ezért a köznevelésről szóló törvény 83. § (6) bekezdése lehetővé teszi, hogy amennyiben a fenntartó három vagy annál több óvodát tart fenn, az előírt véleményeztetési kötelezettségének eleget tehet úgy is, hogy a tervezett intézkedésről szóló tájékoztatót az érintett köznevelési intézmény vezetőjének küldi meg azzal, hogy a helyben szokásos módon hozza nyilvánosságra, és hívja fel a véleményezésre jogosultak figyelmét arra, hogy a fenntartó tervezett intézkedésével kapcsolatos véleményüket a jogszabályi határidő biztosítása mellett az óvoda vezetőjének küldhetik meg. A köznevelési intézmény vezetőjének a véleményeket a véleményezési határidő lejártát követő öt munkanapon belül kell megküldenie a fenntartónak.
A cikk teljes egészében elolvasható a Pedagógiai és Módszertani Tanácsadó februári számában.