Ezek a szavak ugrottak be, és kaptak hangsúlyt az elmúlt évben bennem, amikor Kokas Klára munkásságának és tevékenységeinek sokszínűségét tanulmányoztuk.
Ez a lelkesedés fogott el amikor annak idején Budapesten a III. kerületi Mókus utcai Zeneiskola mellett az óvoda megnyitásakor „zenei” óvodának nevezte el a fenntartó azzal a céllal, hogy „egy bázis”-t jelentsen ez a két intézmény a zenei nevelés érdekében Óbudán. Akkor még szó sem volt alternatív lehetőségek megvalósításáról a közoktatásban, de az akkori osztályvezető kiváló pedagógus volt, céljának tekintette a fejlődés-fejlesztés útjainak kiépítésének alapjainak lerakását az újjá épülő Óbudán. Olyan kollégák indították be az óvodát, akik mást akartak csinálni, volt koncepciójuk . A III. kerületi Művelődési Osztály vezetője kiemelte az óvoda megindításakor, hogy másképpen szeretné támogatta a szakmai alternatív munka megvalósítását a zenei központot létesítő Mókus utcai Iskola és Óvoda tevékenységeiben.
A 2017-es évben a Magyar Pedagógiai Társaság Kisgyermeknevelési Szakosztály összejövetelein felidéztük azokat a módszereket, szervezési és hangulati élményt adó perceket, amelyek felhasználásával a tanulási folyamat beindul.
„A Kisgyermeknevelési Szakosztályi ülésen World Cafe beszélgetések izgalmas témáit nehéz volt abbahagyni. Személyiségformálás zenével Kokas Klára tanítása alapján – témával foglalkozott az egyik csoport.
Kokas Klára munkássága nem egy módszert – annál sokkal többet – egy új szemléletet jelent a zenei nevelésben. Arra mutat rá, hogy a zene és a környezet az egész személyiségre kihat.
A zenére mozgás az önkifejezés terén csodás megnyilvánulásokat hoz létre. Ennek hatásai erősen hatnak a mozgásra, az önkifejezés sokféle megvalósítására a térben, a gondolatokban és az érzelmi élet alakulásában, és a viselkedés alakításában természetesen irányt mutat a gyakorlati megvalósítások útján.
A cselekvéses tanulás kap kiemelt szerepet a gyermek életében, és ezáltal a kreativitása, érzékenysége jobban fejlődik…..
A program lelkes ismerői és gyakorlati tapasztalatokkal rendelkező pedagógusai Antolik Éva, Csendes Zsuzsa, Borosné Hodop Mária – Kokas Klára személyes tanítványai – felelevenítették Kokas Klára színes személyiségét, vitalitását, mindenkire ható kisugárzását. Kokas Klára szinte csodát művelt a gyerekek között: megnyitotta fantáziájukat, felszínre hozta érzelmeiket, közösséget teremtett……. „
Kokas Klára pedagógiai üzeneteiből kiemelések
„Tanításod akkor jó, ha mindig készen állsz változtatásra a tanítványaidból kapott információk alapján. Ha berepül egy méh az ablakon, és döngicsélve kering odafenn, akkor együtt hallgatjátok az új zenét, a méhecske koncertjét. Tuti, hogy remek zeneóra kerekedik körülötte.”
„Minden gyerek legfontosabb igénye a felnőtteik teljes figyelme.”
„A tanítás nem pályám, nem munkám, nem hivatásom, hanem a létezésem.”
„Szerencsés gyerekségemben keveset tiltottak és örömmel tanítottak. Én is keveset tiltok és boldogan tanítok.”
„ A méhen belüli élet idején a hangzásokra adott válasz: a MOZDULAT. Erre a legkorábbi válaszadásra gondoltam, amikor a szabad mozdulatokkal kezdtem el a gyerekek zene-befogadását. Azt folytatjuk, amit az anyai test meleg védettségében magunktól kitaláltunk. Belebújunk a szép zene kellős közepébe és azt a testrészünket mozdítjuk, amelyhez éppen kedvünk kerekedik.”
A szakosztályi ülésen a felsorolt idézetek kikerültek a táblára, és több alkalommal, pl. egy-egy éneklés után, történet elmondásakor, átélt élmény elmondásakor az idézetek summásan megerősítették a mondanivalókat.
Illusztrációként álljon itt egy megvalósult párbeszéd a tanítványával. Ezen párbeszéd leírása is körbejárt a pedagógusok körében. Ez az átélt élmény elénk varázsolta azt a hangulatot, amit gyermek a zene és a mozgás hatására megfogalmazott és magával vitt.
A cikk és további játékos, mozgásos gyakorlatok elolvashatók a Minden napra öt mozgásos játék óvodásoknak című könyvben.