Éves óvodai beszámoló
A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 85. § (2) alapján a fenntartó tanévenként legfeljebb egy alkalommal kötelezheti az intézményvezetőt arra, hogy az intézmény tevékenységéről átfogó módon beszámoljon.
Az éves beszámoló elkészítésének alapját mindenkor az éves munkaterv képezi, amelynek tartalmát a következő jogszabályok figyelembe vételével kell meghatározni: − A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény, − 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról − 229/2012. VIII. 28.) kormányrendelet a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény egyes rendelkezéseinek végrehajtásáról, − 32/2012. (X. 8.) EMMI-rendelet a Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelve és a Sajátos nevelési igényű tanulók iskolai oktatásának irányelve kiadásáról. 1. melléklet a 32/2012. (X. 8.) EMMI-rendelethez, − 1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról, − 326/2013. (VIII. 30.) kormányrendelet a pedagógusok előmeneteli rendszeréről és a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény köznevelési intézményekben történő végrehajtásáról, − Oktatási Hivatal: Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez, − Kiegészítés az Oktatási Hivatal által kidolgozott Útmutató a pedagógusok minősítési rendszeréhez felhasználói dokumentáció értelmezéséhez. Óvodai nevelés, − Oktatási Hivatal: Országos tanfelügyelet. Kézikönyv óvodák számára.
A 20/2012. (VIII. 31.) EMMI-rendelet a nevelési-oktatási intézmények működéséről és a köznevelési intézmények névhasználatáról II. fejezet 3. § (1) bekezdése értelmében az éves munkatervnek tartalmaznia kell az óvodai nevelési év helyi rendjét. Ennek elkészítéséhez az intézményvezető kikéri − a fenntartó, − az óvodaszék, − az óvodai szülői szervezet, közösség, − az intézményi tanács véleményét is.
Az óvodai nevelési év helyi rendjében kell meghatározni: − az óvodai nevelés nélküli munkanapok időpontját, felhasználását, − a szünetek időtartamát, − az óvodai élethez kapcsolódó ünnepek megünneplésének időpontját, − az előre tervezhető nevelőtestületi értekezletek, szülői értekezletek, fogadóórák időpontját, − az intézmény bemutatkozását szolgáló pedagógiai célú óvodai nyílt nap tervezett időpontját, − minden egyéb, a nevelőtestület által szükségesnek ítélt kérdést.
Az intézményi, vezetői önértékeléskor, valamint a vezető, intézmény tanfelügyeleti ellenőrzésekor sor kerül különböző dokumentumok vizsgálatára. Az intézmény/vezető működése szempontjából egyik meghatározó dokumentum az önértékelést, illetve a tanfelügyeleti ellenőrzést megelőző két év munkaterve és annak elemzése, értékelése is. Ezért fontos a jó munkaterv készítése.
Intézményi szinten akár a belső önértékelés, akár a külső (tanfelügyeleti) ellenőrzés/értékelés célja,az intézmény pedagógiai-szakmai munkájának fejlesztése, valamint annak feltárása, hogy a nevelési-oktatási intézmény hogyan valósította meg saját pedagógiai programját. Az értékelés a következő hét területre terjed ki: − Pedagógiai folyamatok, − Személyiség- és közösségfejlesztés, − Eredmények, − Belső kapcsolatok, együttműködés, kommunikáció, − Az intézmény külső kapcsolatai, − A pedagógiai munka feltételei, − Az Óvodai nevelés országos alapprogramjában megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott intézményi céloknak való megfelelés.
Az Országos tanfelügyeleti kézikönyv óvodák számára − Harmadik, javított kiadásában (2016. január 25.) az egyes területekhez kapcsolódó önértékelési szempontok és elvárások vannak rendelve, a vastag betűvel jelölt elvárásokat évente értékelni kell.
Az alábbi táblázat tartalmazza ezeket a szempontokat és elvárásokat (kiegészítve még: 1. Pedagógiai folyamatok − ellenőrzés, korrekció; 5. A pedagógiai munka feltételei- szervezeti feltételek; 7. Az Óvodai nevelés országos alapprogramban megfogalmazott elvárásoknak és a pedagógiai programban megfogalmazott intézményi céloknak való megfelelés – mivel a teljességhez szükségesek).
A táblázatban foglaltak alapján elkészíthető a korszerű éves beszámoló. A feltüntetett szempontok mindegyikénél megtalálható az „Erősségek”, „Fejleszthető területek”, „Fejlesztési javaslatok” címszó, ahová az elemzések, értékelések alapján kerülnek a tapasztaltak rövid, felsorolásjellegű meghatározásai.A „Fejleszthető területek” és „Fejlesztési javaslatok” -nál meghatározottak a következő nevelési év munkatervének elkészítéséhez nyújtanak kiindulási pontokat. Ezeknek megfelelően tűzünk ki célokat, amelyekhez megfelelő feladatokat rendelünk. A cikk teljes egészében elolvasható az Óvodai Vezetési és Nevelési Módszertani Tanácsadó aktuális számában.
|