BELÉPÉS  
KAPCSOLATFELVÉTEL
 
MOBILAPP  
KIPRÓBÁLOM DÍJMENTESEN

Polgár Judit Módszer – Sakkjátszótér program az óvodában



Komplex képességfejlesztés az óvodában, egy sikeres módszer a gyakorlatban. Az alábbiakban bemutatkozik a Sakkjátszótér program.

 

Hogyan indulhat jól az év?

A nevelési év elején minden pedagógusban felvetődik a kérdés, hogy hogyan lenne jó indítani az évet? Milyen eszközzel, módszerrel újítsa meg magát? Milyen továbbképzést tervezzen be a következő nevelési évre? A jelen digitális kultúrában szocializálódó gyerekek számára hogyan tegye érdekessé, könnyen és gyorsan elérhetővé az ismeretek átadását? Mi az a játék, ami felveszi a versenyt a digitális környezetben beleszületett, az információhordozó- és kommunikációs eszközök rendszeres használatában növekedő óvodáskorú gyerekek számára? A sakk ilyen lehet? Polgár Judit szerint: „A történelem egyik legősibb játéka – a jövő oktatási eszköze.”

Az általános iskolákban 2013 óta nagy sikerrel működő Sakkpalota program óvodások részére kidolgozott változata, a Sakkjátszótér Komplex Képességfejlesztő Program innovatív játékai, színes eszközrendszerével valódi hidat képeznek a múlt és a jövő között, a hagyományos játékok és a digitális világ között, valamint az óvoda és iskola átmenetében.

A Sakkjátszótér program az egész nevelési évet lefedi, lépésről lépésre építve fel az iskola előtt álló gyermekek gondolkodását. Első lépésként szinte azonnal érzelmi kötődés alakul ki a gyermekekben a mesebábok (sakkfigurák) iránt, azonosulni tudnak a figurákkal, ezáltal motiválttá válnak. A szülők fül és szemtanúi ennek, akik gyakran a következő életképre érkeznek az óvodába: „Korán jöttél, Anya!” – hangzik a neheztelés köszönés helyett délutánonként, miközben a csoportban asztalon, szőnyegen, ahol csak lehet, mindenhol elmélyült sakkpartik folynak, a levegőben vágni lehet a koncentrációt. A Sakkjátszótér vicces kis figurái pillantok alatt fiunk új kedvenceivé váltak, megszerettetve magát a játékot, és egyben észrevétlenül becsempészve a mindennapjaiba az összetett feladatok elvégzésének vágyát, képességét. Biztos vagyok benne, hogy a programnak is nagy szerepe van abban, hogy fiunk figyelme hosszabban és egyszerre több irányba leköthető.”
A következő linkre kattintva betekintést is lehet nyerni a program sokszínűségébe: https://youtu.be/brWN9E0QcCg

A feladatok, a program folyamatos tevékenységre ösztönöz. A Sakkjátszótér program összetett ingerhatása minden érzékszervi, érzékelési és észlelési szenzort bekapcsol, ezzel megfogva a gyermekek figyelmét. Ezáltal kialakul az öntudatlan tanulás. A mindenki számára megvalósítható feladatok a gyerekek számára biztosítják a sikerélményhez jutást, fejlődik önértékelésük, énképük. A program során nem cél a sakk tanítása, de pozitív mellékhatásként a gyerekek megtanulnak sakkozni. A szülői visszajelzésekből is érezhető a program pozitív hatása: „Kisfiam egyértelműen a Sakkjátszótér Program hatására érdeklődőbb, felszabadultabb lett. A testének jobb és bal oldalának megkülönböztetésében sokat fejlődött. Egy izgalmasabb mesebeli világon keresztül kezdte el megismerni a játékot, így élményszerűen kezdte el játszani, soha nem kötelező számára, ha együtt sakkozunk. A bábuk mozgását, értékét, illetve a játék célját rendkívül gyorsan megértette és elsajátította. A legfontosabb viszont, hogy az önbizalma és a magabiztossága erősödött, amióta részt vesz a programban és hogy ő kérdezi, anya sakkozunk?”

„A vírus miatti óvoda hiányát próbáljuk az óvó nénik által küldött feladatokkal pótolni, de nehéz a kisfiam motiválni. A Sakkjátszótér feladatok egy-egy fejezetét viszont még így is szívesen megcsinálja. Egészen a mostani bezárásig én nem is láttam a sakk könyvét, de most belenéztem, szenzációs, jópofa rajzok, kedves feladatok. A videók és a kapcsolódó fejlesztő feladatok meg különösen tetszenek.

Igazi fejlesztő program, úgy tanulnak meg dolgokat, hogy közben azt hiszik, játszanak :) Én látom, hogy melyik feladat, melyik készségét hivatott fejleszteni, ő nem, ő csak észrevétlen játszik :)
A kisfiamnak, márciusban volt a névnapja, idén egy Sakkpalotás sakk készletet kapott. Ma délelőtt is játszottunk, kivételesen én nyertem. És kivételesen nem hisztizett emiatt…

A szülők, nagyszülők számára is elérhető a program könyv sorozat formájában, illetve online csatornán is https://www.sakkjatszoter.hu/index.php/eloszoba ahol gyermekeikkel, unokáikkal együtt játszva ismerhetik meg a Sakkjátszótér varázslatos világát, a sakkbábok tulajdonságait továbbá bepillantást nyerhetnek a képességfejlesztés lehetőségeibe, ahogy ez az édesanya is: „A sakk a család egyik kedvenc játéka lett. Személy szerint én alig várom, hogy a nagyfiam megérkezzen az oviból, és sakkozzon velem. Nagypapája neki ajándékozta a több mint 40 éves sakk készletét, azzal játszunk nap mint nap. Nagyszüleivel, nagynénjével is játszik, sőt 3 éves testvérét is tanítja. Már több lépéssel előre gondolkodik, cselt eszel ki, csapdát állít, felnőttek felett győzedelmeskedik. Egyértelműen kijelenthetem, hogy a sakk rengeteget fejleszt a gondolkodási, koncentráció, összpontosítási készségén. Mi egyértelműen folytatni szeretnénk ezt a vonalat.”

A hagyományok és a megszokások miatt hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy a sakk ma is a fiúk játéka. A tapasztalat azt mutatja, hogy ebben a programban a lányok is éppoly kíváncsian, érdeklődően és nyitottan vesznek részt. Ezáltal ugyanazok a fejlesztő hatások érik őket, mint a fiúkat, így egyformán fejlődnek, a program teljes esélyegyenlőséget biztosít. A csoportba járó egyik kislány édesanyja ilyen tapasztalatot gyűjtött az elmúlt félév során: „Számunkra a sakk az örömmel tanulás megtestesítője, ahol a logikai tervezést észrevétlenül sajátítják el a gyermekek. A program óvodai bevezetése óta kislányunk az élet számos területét a sakk szemüvegén keresztül látja és értelmezi. Ha pepita mintájú burkolatot lát: futó módjára halad a család. Ha lovasok vágtatnak a közelben: huszárlépésben ugrálunk a mezőn. A sakk maga az élet.”

Összegzés

Összességében a nevelési év indításához, a pedagógiai, módszertani megújuláshoz a Sakkjátszótér program egy olyan lehetőséget kínál, mely felébreszti a pedagógus kreativitását, a gyermekek érdeklődését, aktivitását, a szülők elismerését. A program eredményes megvalósításához szükséges sakkelméleti ismereteket, módszertani megoldásokat pedagógus továbbképzés elvégzésével sajátíthatják el az érdeklődő óvodapedagógusok, fejlesztőpedagógusok, sakkoktatók. Erről a következő weboldalon lehet bővebb információkat találni: https://www.sakkjatszoter.hu/index.php/kepzesek, melyről a résztvevők többek közt ilyen véleményt fogalmaztak meg: „Az előadók nagyon kötetlen hangnemben, a gyakorlatban könnyen alkalmazható tudást adtak át. Interaktív volt.”

2021-11-04
 
Írta: Fenyő Enikő
 
Rovat: módszertár

Szeretnék ilyen híreket kapni >>

TECHNIKAI SEGÍTSÉG
SZAKMAI SEGÍTSÉG
óvoda | óvodás gyermek | óvodai élet | óvodapedagógusok honlapja | óvodapedagógus alkalmassági vizsga | óvodapedagógus munkaköri leírása | óvodapedagógus portfólió | óvodapedagógus ponthatár | óvodai információk | óvodai cikkek | óvodai folyóirat | óvodai magazin| óvodai adminisztráció | letölthető anyagok | óvodai dokumentumok | óvodai portál | óvodai iratminták | óvodai módszertár | óvodavezető portál | óvónők szakmai weboldala

Polgár Judit Módszer – Sakkjátszótér program az óvodában

Technikai Segítség
Név:
E-mail:
Telefon:
Üzenet:
 
  Üzenet elküldése  
Szakmai Segítség
Név:
E-mail:
Telefon:
Üzenet:
 
  Üzenet elküldése  
Hírlevélre feliratkozás
Név:
Intézménynév:
E-mail:
Beosztás:
Telefon:
 
  OK  
Belépés
E-mail:
Jelszó:
 
  Belépés